Rallye Dakar – ako sa cesta skončila v Senegale

Off road v púšti

Keď niekto začuje názov senegalského hlavného mesta, takmer okamžite sa mu v pamäti vybaví slovné spojenie Rallye Dakar, prípadne Rallye Paríž – Dakar. Ako cieľ týchto vysoko adrenalínových a náročných pretekov sa Senegal preslávil po celom svete. A hoci sa v posledných rokoch Rallye Dakar presunula z Afriky do Južnej Ameriky, nič to nemení na tom, že svoj koniec mávala po dlhé roky práve v tejto západoafrickej krajine.

Začiatok pretekov a ich podmienky

K vzniku pretekov viedla osobná skúsenosť francúzskeho vodiča Thierryho Sabine, ktorý sa na svojej motorke Yamaha XT 500 v roku 1977 zúčastňoval pretekov Rallye Pobrežie Slonoviny. Pomýlil si trať, stratil sa v pieskoch Líbyjskej púšte a takmer tu prišiel o život. O svojich zážitkoch a skúsenostiach sa podelil spolu s ostatnými pilotmi, predovšetkým z rodného Francúzska. Prísľub podobného dobrodružstva ich hneď nalákal. V decembri roku 1978 tak Sabine vytvára pretekársky turnaj Rallye Paríž – Dakar, ku ktorého názvu pridal aj motto: „Výzva pre tých, ktorí sa vydávajú na cestu. Sen pre tých, ktorí zostávajú.“

Sabine sa snažil, aby mali aj ostatní pretekári podobné podmienky, aké zažil on, preto bola v prvých rokoch svojho konania rallye organizovaná len minimálne a mohol sa jej zúčastniť akýkoľvek dobrovoľník, bez ohľadu na jeho znalosti a schopnosti. Postupom času sa však začalo dbať aj na najmenší detail a športovci tak mohli využívať nielen technologické pokroky doby, ale v prípade potreby aj lekársku pomoc. Napriek tomu sa nepodarilo zabrániť viacerým smrteľným nehodám, ktoré rallye počas rokov svojho konania priniesla. K tým sa v roku 1986 zaradil aj samotný Thierry Sabine, ktorého helikoptéra počas ceste k rallye havarovala v piesočnej búrke.

Prvé ročníky rallye

Úplne prvý turnaj sa tak slávnostne spustil dňa 26. decembra 1978, začiatok mal v Paríži a cieľ v Dakare. Jeho trasa pritom viedla po dĺžke vyše 10 000 kilometrov cez Alžírsko, Niger, Mali, Hornú Voltu (dnešná Burkina Faso) a Senegal. Pretekári súťažili v dvoch hlavných kategóriách, na autách a na motorkách, pričom historicky prvými víťazmi rallye sa stali Cyril Neveu a Alain Genestier. O rok neskôr sa pridali aj vodiči kamiónov. Až do roku 1989 sa trasa nemenila, od tohto roku sa však postupne upravovala z roka na rok.

Ako sa preteky každý rok opakovali, ich prestíž rástla, zúčastňovalo sa ich čoraz viac športovcov a stále viac miest malo záujem, aby ich Rallye Paríž-Dakar neminula. Do roku 1994 trať tak vždy prechádzala cez Paríž a Dakar, neskôr začala pozícia hlavného mesta Francúzska ustupovať iným mestám, napríklad Barcelone a Granade. V tomto roku tiež prešla organizácia rallye z členov Sabineho rodiny na spoločnosť Amaury Sports Organisation, ktorá je za konanie Rallye Dakar zodpovedná dodnes.

Rallye Dakar v súčasnosti

Za obmenu africkej časti pretekov boli často zodpovedné aj občianske vojny či iné konfliktné situácie. Po vyhrážkach teroristov z Al-Káidy sa v roku 2008 po prvýkrát v histórii preteky vôbec nekonali a nasledujúci rok boli tak predovšetkým z bezpečnostným dôvodoch prenesené z Afriky do Južnej Ameriky. Paríž a Dakar tak nahradilo ako začiatočné aj konečné miesto pretekov argentínske Buenos Aires.

V nasledujúcich ročníkoch Rallye Dakar teda prechádzala Argentínou, Čile a Peru, pričom sa predpokladá, že na tomto kontinente ešte aspoň nejaký čas zostane a trať sa veľmi pravdepodobne rozšíri aj o niektoré ďalšie juhoamerické krajiny. Zaujímavosťou je, že presun miesta konania ralllye viedol tiež k tomu, že sa jej začalo zúčastňovať oveľa viac latinskoamerických športovcov než kedykoľvek predtým. Bez ohľadu na tieto zmeny, však v názve najprestížnejších pretekov automobilov, motoriek a iných vozidiel aj naďalej figuruje meno Dakar a fakt, že figuroval ako súčasť rallye po celé dekády už Senegalu nikto nezoberie.

Fotografia: © BigStockPhoto.com

Ohodnotiť článok
[Spolu: 1 Priemer: 4]

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *